دیالیز و پیوند کلیه

دیالیز

بیشتر افراد دو كلیه دارند كه در طرفین ستون مهره ها در زیر قفسه سینه قرار گرفته است. مردم معمولا” تا زمانی كه زندگی آنها در اثر اختلال كاركرد كلیه دچار اشكال نشده ، توجه چندانی به كلیه ها ی خود نمی كنند. كار اصلی كلیه ها حفظ تعادل شیمیایی بدن است.آنها مواد زائد و مایع اضافی را پالایش می كنند و به صورت ادرار از بدن خارج می سازند.كلیه ها همچنین در كنترل فشار خون و تولید گویچه های سرخ خون نقش دارند.

اصطلاح “بیماری كلیوی” شامل طیف وسیعی از بیماریها از جمله عفونتهای دستگاه ادراری وسنگهای كلیوی است كه كلیه ها را درگیر می سازند. شدیدترین شكل بیماری كلیوی نارسایی مزمن و پایدار كلیه هاست كه گاهی به نام بیماری مرحله پایانی كلیوی (end-stage renal disease ) خوانده می شود. در این حالت كلیه ها آنچنان صدمه دیده اند كه قادر به انجام اعمال حیاتی خود نیستند و مبتلایان برای ادامه حیات یا باید مرتبا” دیالیز شوند یا كلیه پیوندی دریافت كنند.دیابت و فشار خون بالا ، شایعترین علل نارسایی كلیه ها هستند.

علامتهای هشدار دهنده بیماریهای كلیوی:

1- خیز (ادم) در قسمتی از بدن به ویژه اطراف چشمها و پاها.
2- كمردرد و درد پهلوها.
3- احساس سوزش در هنگام ادرار كردن.
4- افزایش دفعات ادرار بخصوص در شب.
5- ادرار خونی یا ادرار تیره ( قهوه ای )
6- هر گونه تغییر در الگوی ادرار كردن مانند افزایش دفعات دفع ادرار
7- احساس عدم رضایت یا خستگی.

اگر هر یك از این علامتها را در خود یا اطرافیان مشاهده كردید ، حتما” با پزشك مشورت كنید.

پیوند كلیه

پیوند كلیه

كاشتن كلیه انسان در بدن فرد دیگر ، از طریق عمل جراحی امكان پذیر است.یك پیوند موفق ، در طول و كیفیت زندگی بیمار مبتلا به نارسایی مزمن كلیه مؤثر است و چنانچه این عمل قبل از رسیدن به مرحله ی بحرانی بیماری انجام شود ، درصد موفقیت ان بیشتر و احتمال مرگ كمتر است.

قابلیت انجام دوباره ی پیوند كلیه

پیوند برای دومین و حتی سومین بار در بیمارانی كه پیوند را به سرعت رد كرده اند ، قابل انجام است ، فقط میزان موفقیت مورد انتظار آن نسبت به بار اول تا حدودی (20-1%) كاهش می یابد.

محل كاشتن كلیه پیوندی

كلیه پیوندی كه اغلب كلیه چپ فرد دهنده است توسط عمل جراحی در بخش پایینی شكم فرد گیرنده ، به طریقی كه حالب كلیه ی پیوندی به مثانه بیمار اتصال یابد قرار داده می شود.

منابع تهیه كلیه پیوندی

كلیه مورد نیاز برای پیوند یا از داوطلبان زنده كه اغلب بستگان درجه یك فرد نیازمند به كلیه هستند گرفته می شود یا از جسد افرادی كه در اثر حوادث گوناگون جان باخته اند و قبلا” برای اهدای یك یا چند عضو بدن خود پس از مرگ اعلام آمادگی كرده اند ، تهیه می گردد.

در هر حال ، فردی كه كلیه از وی گرفته می شود باید عاری از عفونت پیشرفته عمومی دربدن ، سرطان (به جز سرطان دستگاه عصبی مركزی ) ، آلودگی به ویروس هپاتیت B و ایدز باشد و نیز ناهنجاری شدید عروق كلیوی نداشته باشد.

موفقیت پیوند در مواردی كه كلیه پیوندی از بستگان در یك بیمار كه با وی سازگاری خونی و بافتی داشته باشند ، تهیه شود ، بیش از مواردی است كه كلیه از جسد تهیه گردد.

در مواردی كه كلیه از بدن فرد زنده گرفته می شود ، كار كرد كلیه پیوند شده در بدن فرد گیرنده به سرعت آغاز می گردد.